måndag 4 maj 2009

Studiedag!



Det är underbart att ta sig den tiden man kan och bara studera sina älskade hundar. Det är fantastikst hur bra det kommer överens och hur roligt de har med varandra. Språket de använder mot varandra är så tydligt att jag vet precis vad som är på gång och hur de känner. Det är skönt att ha det så, jag litar verkligen på mina små vovvar till 100% tack vare att jag ser vad som är på gång genom deras signaler. Jag tycker verkligen att varje hundägare ska ägna sig tid till att studera sin hund, för det är då som den riktiga kontakenten kan börja skapas.


Har även haft lite tid för att "plugga" inför onsdagens möte med uppfödarutbildningen. Jag har gått igenom RAS för dansk/svensk gårdshund. Väldigt intressant när det gäller ens egna ras som man brinner för. Jag tycker RAS är en jättebra pepping för mig som är såpass ny inom rasen. Det får mig att få upp ögonen för vad jag bör tänka på inför min kommande tid som uppfödare.


Imorgon är det dags för 4:e gången på valpkursen. Det är uppletande och sök som står på menyn. Jag tror det kommer bli jätteroligt för Russin att få leta upp sin leksak och att leta efter korv. Damen har en näsa för godsaker så att säga. Vi håller också på att träna ligg, vilket inte alls är lika lätt som det låter. Men vi är nästan där, nästan;)

Sist gång på valpkursen tränade vi ingång, vilket Russin klarade av galant. Hon är så otroligt tackam att träna då hon gärna söker kontakt-HELA TIDEN! Jag blir alltid så stolt över mitt lilla troll när vi är där och tränar.


Nu blir det snart lite jobb...

1 kommentar:

Y sa...

Men ÅH vad roligt att ni skaffat en blogg!! Jag kommer med glädje följa era upptåg här framöver... =)

Och jag visste inte att du börjat SKKs uppfödarutbildning - vad skoj!! Jag måste säga att det nog är den roligaste, intressantaste och mest lärorika hundkurs jag någonsin gått. Urkul! =P

Är det okej om vi länkar hit från Sökarens och från Y-flocken?

Massor av kramar till er och hundarna, och så en extra nospuss till Russinet! /Yohanna & hundarna